3/02/2014

Serowy deser z pełnoziarnistym biszkoptem i sosem cytrynowym- Kuchnia Justyny

Serowy deser z pełnoziarnistym biszkoptem i sosem cytrynowym

Kiedy znalazłam się dziś w kuchni, nie mogłam oprzeć się widokowi cytrusów. Bez zastanowienia wyciągnęłam z kosza dwie pachnące cytryny i zaczęłam wyciskać z nich bezlitośnie sok.  Właściwie planowałam z niego zrobić cytrynowe lody, ale po chwili zastanowienia postanowiłam wykorzystać serową masę chłodzącą się w lodówce. Tak właśnie powstał niebanalny deser, który w zastraszającym tempie zniknął z talerzy i misek. Polecam!

Masa sernikowa:
500 g twarogu półtłustego
5 jajek
cukier brązowy
szafran (można pominąć)
Krem cytrynowy: 
sok z 2 cytryn
brązowy cukier 
4 żółtka
Biszkopty:
4 białka
łyżka cukru brązowego
mąka pełnoziarnista
szczypta szarej soli
zmielony cukier brązowy

Twaróg zmielić tak, żeby nie było grudek. Masę twarogową zmiksować z jajkami, szafranem i cukrem.
UWAGA: Jeśli kupujecie zmielony twaróg w pudełku, czytajcie skład! Niektóre masy zawierają niepotrzebne zagęszczacze, a nam potrzebny jest czysty twaróg, bez zbędnych wypełniaczy i chemii!
Szafran można pominąć.  Ilość jajek należy dostosować do gęstości masy twarogowej. Najlepiej zaufać intuicji by ocenić, ile jajek zagęści nam pod wpływem ciepła naszą masę twarogową. Wszystko gotujemy na małym ogniu cały czas mieszając, aż masa zgęstnieje. Celowo nie podaję ilości cukru, bo każdy ma jednak inne preferencje odnośnie do słodkości twarogu. Proponuję dosypywać po trochu
i próbować. Po ostudzeniu włożyć masę do lodówki. Można ją zrobić spokojnie dzień lub dwa przed planowanym podaniem deseru pamiętając, by trzymać masę w lodówce pod przykryciem, inaczej przyjmie lodówkowe zapachy i zmieni smak.
Z cytryn wycisnąć sok, odcedzić z pestek i większych kawałków miąższu. Zmieszać energicznie z żółtkami i brązowym cukrem i podgrzewać na małym ogniu cały czas mieszając, aż do zgęstnienia. Tutaj również nie podaję ilości użytego cukru, ja użyłam mniej więcej dwie łyżeczki na każdą połówkę cytryny. Nie dopuścić do zagotowania sosu! Jeśli powstaną grudki, zmiksować blenderem. Powstały sos przetrzeć przez sito.
Z pozostałych białek ubić pianę ze szczyptą soli, dodać w trakcie miksowania łyżkę brązowego cukru i ubijać aż do jego rozpuszczenia. Na koniec dodawać po łyżce mąki pełnoziarnistej do momentu, aż masa będzie lekko sztywna. Uwaga: wmieszać mąkę delikatnie, tak by nie usunąć z piany bąbelków powietrza. Układać masę w formie biszkoptów na blaszce wysypanej mąką pełnoziarnistą lub wyłożonej papierem. Ja zrobiłam podłużne owale, które później cięłam na pół pod skosem by uzyskać serca z dwóch połówek. Wysypać na biszkopty brązowy cukier puder i piec do momentu, aż na biszkoptach powstanie cukrowa skorupka. Nie piec za długo, żeby nie wyschły! Ja piekłam moje około 18 minut, ale wszystko zależy od wielkości biszkoptów.
Biszkopty układać na talerzach w akompaniamencie masy sernikowej i sosu. Zdjęcie jest jedynie wskazówką, podawajcie deser według uznania pamiętając, by przy każdym kęsie wszystkie smaki mogły się ze sobą połączyć. 

Smacznego!   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz